فیلسوفان در مواجهه با گربه‌ها

نوشته­ی: مت کورتروپ[1]

ترجمه‌ی حمیدرضا یزدانی

آلبومی با عنوان «آهنگ های بیشتر در مورد ساختمان و غذا» از گروه راکِ «تاکینگ هدز»[2] در سال ۱۹۷۸ درباره موضوعاتی بود که ستارگان راک معمولا درباره آنها نمی­خواندند. در مورد آهنگ‌های پاپ هم که معمولا درباره هیجانات عشق هستند، استثناء وجود دارد. مانند آهنگ­هایی همچون مالیاتچیِ[3] جورج هریسون[4] که در واکنش به نرخ مالیاتیِ نهاییِ[5] ۹۶ درصدی نوشته شد که نخست وزیر هارولد ویلسون[6] در دهه شصت مطرح کرد.

بر همین سیاق، فلاسفه نیز تمرکز دقیقی بر موضوعاتی چون معرفت‌شناسی، متافیزیک و مباحثی چون معنای زندگی دارند؛ ولی گاه ذهن‌های بزرگ از حیطه اصلی خود دور شده و درباره دیگر مسائل می‌نویسند؛ مانند ساختمان‌ها (مارتین هایدگر)، غذا (توماس هابز)، آب گوجه‌فرنگی (رابرت نوزیک) و هوا (لوکرتیوس و ارسطو). این مجموعه جستارها با عنوان «کوته‌نوشت‌های فلسفی» به موضوعات عجیب و غریبی اختصاص دارد که فیلسوفان راجع به آن‌ها می‌نویسند.

اگرچه فیلسوفان فرانسوی اغلب در مورد بسیاری از موضوعاتِ مهم مانند اگزیستانسیالیسم، کمونیسم، ساختارگرایی و غیره اختلاف نظر دارند اما در مورد یک چیز اتفاق نظر دارند: گربه ها.

تعدادی از مشهورترین متفکران فرانسه در قرن بیستم عاشق گربه بودند. شکی‌ نیست که آن‌ها بیشترشان صاحب گربه‌ بودند و اغلب نام‌های مناسب و جذابی را برای آن‌ها انتخاب می‌کردند. اجازه دهید چهار مثال از این فیلسوفان را ارائه دهیم. ژان پل سارتر[7] (۱۹۸۰-۱۹۰۵) گربه­ای به نام ” نینْت[8] داشت که در واقع کلمه­ای است برگرفته از رساله­ی متکاثفِ “هستی و نیستی[9] اش که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. زیاد سیگار کشیدن آلبر کامو[10] (۱۹۶۰-۱۹۱۳) هم شاید روشن می­کند چرا نام گربه اش را “سیگار گذاشته بود.  میشل فوکو[11](۱۹۸۴-۱۹۲۶) نام گربه خود را ” جنون”  گذاشت که در خور و مناسبِ نویسنده­ی کتابی بنام ” جنون و بیخردی: تاریخ جنون در عصرکلاسیک ” (۱۹۶۱) بوده است. از سوی دیگر، ژاک دریدا[12] (۲۰۰۴-۱۹۳۰)، زمانی که چیزی را واسازی نمی­کرد، وقت خود را با ” لوگوس، گربه‌اش سپری می‌کرد. شاید انتقاد معروف او از «کلام‌محوری» [13] ناخواسته راهی بود برای گفتن اینکه گربه‌اش بر زندگی او احاطه دارد.

سایر سنت‌های فلسفی، به ویژه آلمانی‌ها، کمتر گربه‌دوست بودند. هگل[14](۱۸۳۱-۱۷۷۰) در یکی از معروف‌ترین آثار خود بنام فلسفه تاریخ (ص.۲۳۱) می‌نویسد: «گربه ای سیاه، با چشمانی درخشان، اکنون در حال سُر خوردن با حرکاتی سریع و پریدن به این طرف و آن طرف، گویی موجودی شوم و شبحی اسرارآمیز محسوب می شود». احتمالاً می‌توان نتیجه گرفت که هگل، فیلسوفی گربه‌ دوست نبوده است. از سوی دیگر، فیزیک‌دان آلمانی اروین شرودینگر[15](۱۸۸۷-۱۹۶۱) به خاطر آزمایش معروفِ گربه شرودینگر برای عموم مردم شهره است: گربه­ای خیالی که فرض می­شود در محفظه­ای محصور قرار دارد که طبق مکانیک کوانتومی، تا زمانی که کسی درب محفظه را باز نکند و به داخل آن نگاهی بیندازد تا ببیند که آیا گربۀ داخل جعبه زنده هست یا نه، به طور هم‌زمان هم زنده و هم مرده است. اما این آزمایش فکری، که برای کشف مسئله برهم‌نهی کوانتومی ارائه شده است، نگران کننده­تر از آن چیزی است که مردم معمولاً به یاد می‌آورند. آزمایشی که او در «وضعیت معاصر مکانیک کوانتومی»[16] پیشنهاد کرد، نیازمند گربه‌ای بود که در محفظه­ای دربسته با شیشه­ای حاوی گاز سمی و یک منبع رادیواکتیو محبوس باشد که تابش نامنظم ذرات رادیواکتیو بصورت تصادفی تعیین می­کرد گربه زنده بماند یا بمیرد. راستش را بخواهید، به‌نظر نمی‌آید این‌ چنین آزمایشی، کار یک گربه دوست باشد، بلکه بیشتر دلیلی است برای نگرانی و تماس هرچه سریع‌تر با موسسۀ حفاظت از گربه‌ها.

فیلسوف بریتانیایی الیزابت آنسکوم[17](۲۰۰۱-۱۹۱۹) خیلی در اندیشه­ی گربه­دوستانِ ما نبود زمانی­که نوشت : «حرکات گربه­ی در تعقیب پرنده را به سختی می توان بیانگر نیت نامید» و بصورت کنایه آمیز و به زبانی که یادآور رنه دکارت[18] (۱۵۹۶-۱۶۵۰) بود، ادامه داد: «همچنین می‌توان متوقف شدن خودرو را این‌گونه توصیف کرد که خودرو در آستانه توقف است.»  (کتاب نیت ۱۹۵۷، ۵)

حال بهتر است دیگربار به فرانسوی‌ها بازگردیم. میشل دو مونتنی[19](۱۵۳۳-۱۵۹۲) گربه دوستی مسلم بود.  این فیلسوف، دراثر معروفش بنام تتبعات، سؤالی را مطرح کرد که در عینِ معمای فلسفی بودن شامل بینشی است که فوراً برای هر صاحب گربه لاکونیکی قابل تشخیص است: “وقتی با گربه­ام بازی می­کنم، چه کسی می­داند کداممان با آن دیگری بیشتر سرگرم است، من با او یا او با من ؟” (تتبعات، فصل ۱۲)


[1]   Matt Qvortrup: استاد تمام رشته­ی علوم سیاسی دانشگاه کاوِنتِری. آن‌چه می‌خوانید بخشی از کوته‌نوشت‌های فلسفی است که در هر شماره از مجله‌ی «فیلاسوفی ناو» (اینک فلسفه) منتشر می‌شود.

[2] Talking Heads

[3] Taxman

 : ( 1943-2001) موسیقیدان، ترانه‌سرا، تهیه‌کننده انگلیسی و عضو گروه بیتلز بود.George Harrison3

[5] marginal tax-rate

5Harold Wilson: ( ۱۹۱۶–۱۹۹۵) سیاستمدار عضو حزب کارگر بریتانیا بود که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۰ و از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا فعالیت می‌کرد.

[7]  فیلسوفِ اگزیستانسیالیست، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد فرانسوی و یکی از چهره های کلیدی در فلسفه اگزیستانسیالیسم به شمار می‌رود. از آثار مهم او می توان علاوه بر هستی و نیستی، به اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، رمان تهوع، سه گانه راه­های آزادی و غیره اشاره کرد.

[8] Neant

[9]  ترجمه کامل این اثر توسط مهستی بحرینی و انتشارات نیلوفر منتشرشده است.

[10] نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی برنده جایزه ادبی نوبل بود. او یکی از نویسندگان بزرگ در مکتب رئالیسم، خالق رمان مشهور بیگانه و کتاب جریان‌ساز اسطوره­ی سیزیف، عصیانگر می­باشد. اکثر آثار مهمِ او به فارسی ترجمه شده است.

[11] فیلسوف، روان‌شناس، تاریخ­دان، دیرینه‌شناسِ اندیشه و جامعه‌شناس فرانسوی بود. از آثار مهم او می­توان به کتاب­های الفاظ و اشیاء ( نظم اشیاء: دیرینه‌شناسی علوم انسانی)، تاریخ جنون، دیرینه شناسی دانش، تئاتر فلسفه، پیدایش کلینیک و غیره اشاره کرد.

[12] فیلسوف فرانسویِ الجزایری‌تبار که به خاطر کار روی نوعی نشانه‌شناسی مبتنی بر فلسفه­ی واسازی به شهرت رسید. نظریات وی بر فلسفه پسامدرن و نقد ادبی معاصر تأثیر فراوانی گذاشت .ازآثارمهم او می توان از نوشتار وتفاوت، درباره­ی گراماتولوژی، مواضع و غیره نام برد که به فارسی ترجمه شده است.

[13]  به پیروی از بابک احمدی، کلام محوری معادلی برابرLogocentrism انتخاب شده است. این واژه ترکیبی از لوگوس به معنای کلام، منطق، خرد با واژه سنتروم به معنای مرکز و محور است. باید توجه داشته باشیم که اینجا کلام با خرد همراه دانسته می شود. در نگرش کلام محور نوشتار صرفا بیانگر، نماینده و در پاره ای موارد جانشین گفتار است. (بابک احمدی- ساختار و تاویل متن- جلد دوم- ص 385 – چاپ اول 1370)

[14] فیلسوف بزرگ آلمانی و یکی از پدیدآورندگان ایدئالیسم آلمانی بود. ازآثار مهم او می­توان به پدیدارشناسی روح ( ازاین اثر دو ترجمه موجود است: پدیدارشناسی روح ترجمه شده توسط محمدمهدی اردبیلی و سید مسعود حسینی نشر نی و پدیدارشناسی جان ترجمه باقر پرهام نشر کند و کاو)، عناصر فلسفه­ی حق، ترجمه­ی مهبد ایرانی‌طلب نشرقطره، درس‌های فلسفه تاریخ، ترجمه ابراهیم ملک اسماعیلی نشر نگاه و غیره نام برد.

[15] فیزیک‌دان اتریشی و از کسانی بود که در پیشنهاد و گسترش نظریه موج، نقش اساسی داشتند. از مکانیک موجِ او، نتایجی اساسی در مکانیک کوانتومی پدیدار شد.

[16]  مقاله منشر شده در سال 1935 در مجله  Contemporary State of Quantum Mechanics, Die Naturwissenschaften 1935. Volume 23, Issue 48

[17]  فیلسوف تحلیلی بریتانیایی بود که در زمینه‌های فلسفه عمل، ذهن و منطق فعالیت می‌کرد. او از شاگردان لودویگ ویتگنشتاین بود و کتاب تحقیقات فلسفی او را به انگلیسی ترجمه کرد.

[18] رنه دکارت فیلسوف، ریاضیدان و فیزیکدان معروف زمان خود بود. دکارت ازجمله پایه‌گذاران فلسفه جدید یا رنسانس شناخته می‌شود. ازمهمترین آثار او می­توان به کتاب “تاملات در فلسفه اولی” اشاره نمود که توسط دکتر احمد احمدی به زبان فارسی ترجمه شده است.

[19] میشل دو مونتنی یکی از تأثیرگذارترین چهره های دوره رنسانس بود.